We verkopen maar één ding en juist dáárom zijn we geen McDonald's

Door Jos de Keijzer − 11 juli 2019

Wij claimen dat we maar één ding verkopen, namelijk goede websites. Dit kan makkelijk de verkeerde indruk wekken.
 
“O, dus jullie zijn van die dozenschuivers?”
 
“Zijn jullie een soort groothandel die gespecialiseerd is in maar een hééééééél klein segment van de markt?”
 
“Wow, zijn jullie net zoiets als McDonald's waar ze Macs verkopen: big macs, small macs, quarter pounder macs, double cheese macs… als-het-maar-macs-zijn-macs?”
 

Diversiteit

Niet dus. En dat maken we ook meteen duidelijk. Want wat een goede website is, blijkt voor iedereen verschillend te zijn. Voor iedere bedrijfstak gelden andere regels. Iedere markt vergt een andere benadering. B2b is niet hetzelfde als retail marketing. Er zijn net zoveel websites als er strategieën zijn.
 
Onze eigen markt bestaat voornamelijk uit bedrijven die op hun beurt weer andere bedrijven of juist consumenten proberen te benaderen. Onze markt is dus eigenlijk heel erg divers. Het enige wat hen bindt, is dat ze een website nodig hebben en daar houdt het dan wel op.
 
Hoe vertel je dan dat we onderscheidend zijn? Dat is dan best een uitdaging. In elke straat woont er wel een zolderkamerartiest die effe een site in elkaar flanst. We moeten dus duidelijk maken dat wij op een heel ander niveau bezig zijn met heel andere resultaten tot gevolg. In onze communicatie zetten we onze doelgroep daarom bewust even op het verkeerde been: “We verkopen maar één ding. Sorry, maar niet heus”.
 

Big Macs en Bugatti’s

We doen dus inderdaad net even of wij die dozenschuiver zijn die hapklare brokken levert: Zo van “Iedereen dezelfde website en betalen maar”. Maar dan zeggen we “Sorry, maar niet heus” en draaien daarmee het verhaal om. Het spijt ons helemaal niet dat we maar één ding verkopen. Daar zijn we juist enorm trots op.
 
Omdat wij dat ene ding, de goede website, verkopen, zijn wij in staat om onze klanten elke keer een unieke ervaring te bieden, zodat ze hun boodschap op unieke wijze kunnen brengen. Wanneer wij de goede website verkopen is dat een beetje alsof we een Bugatti overdragen aan een nieuwe klant. Het moet perfect zijn.
 
Juist omdat wij niet een dozenschuiver zijn; juist omdat wij geen Big Macs over de toonbank laten gaan, kunnen wij trots zeggen dat we maar één ding verkopen. Dit is de manier waarop wij ons onderscheiden van de concurrent. Niet alleen communiceren we zo anders; we laten zien dat wij juist onze klanten onderscheidend kunnen laten communiceren.