Waarden vertalen

Door Jos de Keijzer − 3 juli 2019

Hoe vertaal je waarden binnen een groot concern waarin heel verschillende disciplines samenkomen? Dit is hoe wij daarmee om zijn gegaan.
 
WebsiteFactory is de webdevelopment divisie van het ICT bedrijf ProAutNorm. Omdat webdevelopment al behoorlijk ver afstaat van softwareontwikkeling, hosting en systeembeheer, vonden wij het nodig om een apart merk te creëren dat specifiek inzet op onze webactiviteiten. We vinden het belangrijk om heel specifiek en eenduidig te communiceren. De naam WebsiteFactory doet dit voor ons. Juist omdat communicatie zo’n belangrijk onderdeel is van webdevelopment moest het verhaal helemaal kloppen: Wij zijn WebsiteFactory. Wie ben jij?
 

Bouwbedrijf

ProAutNorm is op zijn beurt weer onderdeel van de PRN Groep, een internationale groep bedrijven die aan metaalbewerking doet. De groep produceert tussenvloeren waarmee bedrijven hun bedrijfsruimte makkelijk en voor een geringe investering enorm uit kunnen breiden.
 
Sinds enige tijd is binnen deze groep een proces op gang gekomen om na te denken over de waarden die het bedrijf kenmerken. Wat bezielt het bedrijf? Wat beweegt de mensen ten diepste? Hoewel dit proces nog in ontwikkeling is, lijkt één slogan veel van de ideeën over waarden goed samen te vatten: building trust, of, in het Nederlands, bouwen aan vertrouwen.
 
Wat is er mooier dan een bedrijf dat haar eigen activiteiten weet te verbinden met een waarde die het belangrijk vindt? Bouwen plus vertrouwen!
 

Transplantatie

Wat doe je als webdeveloper om bij deze slogan aan te sluiten? Ik zie al iemand voor me die zegt: “Nou, jullie bouwen toch websites? Kun je toch gewoon dezelfde slogan hanteren? Je klant moet jou als ‘web-bouwer’ toch kunnen vertrouwen?”
 
Fout! Dat is transplantatie in plaats van vertaling.
 
Het moment dat je je als webdeveloper op deze wijze profileert, leg je de nadruk niet op je core-competentie, je klanten helpen te communiceren met hun markt. Ineens zeg je dat een codevreter bent. Je bent een nerd en technologie nerds gaan er vaak prat op dat ze raar of beroerd communiceren. Dat moet je dus niet hebben.
 
Om ‘building trust’, bouwen aan vertrouwen, te vertalen naar onze discipline zochten wij het dus juist in communicatie. We wilden iets zeggen over de manier waarop wij communiceren naar onze klanten die een belofte inhoudt over hoe wij onze klanten weer kunnen helpen communiceren.
 

Transparantie

Hoe gaan onze klanten ons als betrouwbaar zien? Wanneer we communiceren dat we eerlijk zijn en laten zien dat we transparant zijn. Geen geheime agenda’s of verborgen motieven. Eerlijkheid en helderheid komen samen: “Wij zijn WebsiteFactory”. En die transparantie mondt uit in een vraag: “Wie ben jij?”
 
Eerlijk zeggen wie je bent, schept niet alleen vertrouwen, het belooft iets over onze core-competentie, communicatie. Dit schept vertrouwen bij onze klanten. Niet alleen geloven ze wat wij over onszelf vertellen, ze vertrouwen op ons om ervoor te zorgen dat hun eigen boodschap in de lift gaat.
 
Dit is hoe wij de kernwaarde van het moederbedrijf, bouwen aan vertrouwen, vertaald hebben naar onze eigen discipline. Zo zie je maar hoe waardevol het is om goed te vertalen.