SEO en jouw website: gevonden worden als een speld in een hooiberg

Door Jos de Keijzer − 22 augustus 2019

Op het web hoef je nooit te zoeken naar een speld in een hooiberg. Een alwetende zoekmachine schotelt je altijd wel wat voor. In minder dan een halve seconde krijg je 36 miljoen artikelen over wetenschap voorgeschoteld, bijvoorbeeld. Ik zocht net naar de bizarre combinatie “geblancheerde visitekaartjes” en kreeg zomaar 310 resultaten. Alsjeblieft. Gratis en voor niets.
 
Nee, tegenwoordig zijn het niet de zoekers maar de spelden die gevonden willen worden die zich druk moeten maken. Ze hebben zoveel concurrentie gekregen van andere spelden dat de hooiberg uitpuilt. Spelden vallen gewoon niet meer op.
 
En als ik speld schrijf bedoel ik natuurlijk website! Niemand weet jouw website meer te vinden omdat er voor elke website duizenden andere zijn in dezelfde branche, in dezelfde regio of in dezelfde productcategorie. Misschien prikkelt je website wel maar er zijn zoveel spelden die beter prikken.
 

Vroeger was alles beter

Vroeger, in de begindagen van het web, was dat wel anders. Het succes van een website hing af van hoe cool die was en hoe die het merk van z’n eigenaar visueel wist te vertolken. Veel websites waren vaak niet meer dan digitale versies van de vroegere productfolder.
 
Daarna kwamen de sociale media. Als je daar aanwezig was, wisten mensen de weg naar jouw website wel te vinden. Tegen betaling verscheen je in de feeds van duizenden of zelfs miljoenen mensen. Maar de kunst was natuurlijk om er voor te zorgen dat je advertentie spontaan gedeeld werd. Gratis reclame.
 
Maar op een geven moment waren de sociale media volledig uitgemolken. Er klonken geruchten dat Rusland Facebook had gebruikt om de Amerikaanse verkiezingen van 2016 te beïnvloeden. De sociale media werden ineens een minder effectieve manier om mensen te bereiken. Facebook, bijvoorbeeld, liet, natuurlijk geheel tegen z’n eigen zin, minder posts van bedrijven in de feed van gewone gebruikers zien.
 

De zoekmachine regeert

En dus holden we ineens weer met z’n allen achter de zoekmachine aan. Want hoe moeten we anders online onze markt bereiken? We zitten nu dus in een situatie waarin bedrijven hun hoop gevestigd hebben op de zoekmachine. Gaat die er voor zorgen dat we gevonden worden door onze markt?
 
Dat hoop je dan maar wat blijkt? De zoekmachine is grillig, eigenzinnig, onwillig, ondoorgrondelijk, onverklaarbaar… Altijd zijn het weer de anderen die hoog in de zoekresultaten weer worden gegeven en niet ik. Altijd zijn het weer anderen die aan de haal gaan met mijn markt. Weten ze soms iets wat ik niet weet? Doet de zoekmachine aan vriendjespolitiek? De zoekmachine lijkt mij de baas want het zijn de zoekresultaten die het succes van mijn bedrijf bepalen.
 
De overmacht van de zoekmachine heeft geresulteerd in een bizarre carrousel van zoeken en optimaliseren. Er is een hele tak van sport ontstaan rondom het gevonden worden in de zoekmachines. SEO heet dat want het moet natuurlijk een acroniem van moeilijke Engelse woorden zijn: Search Engine Optimization, ofwel, zoekmachineoptimalisatie.
 

Experts en charlatans

Een heel woud van internetbedrijven belooft je dat je bovenaan de zoekresultaten zult komen te staan. Laat je echter niet gek maken en probeer onderscheid te maken tussen de experts en de charlatans. Vertrouw die gouden bergen die ze beloven niet en wees niet te gauw overdonderd door de dure woorden waarmee ze je om de oren smijten. Er is maar één eerste positie in het zoekresultaat en die is meestal al vergeven.
 
Toch ga je er zonder een partner met goede kennis van SEO zaken niet komen. Als jij gevonden wilt worden als een speld in een hooiberg zal je in die zoekmachine omhoog moeten gaan. Daar heb je hulp bij nodig van een SEO-specialist die je helpt bij het verbeteren van zowel de vorm als de content van je website.
 

Twee takken

Kortom, je hebt een goede SEO-strategie nodig. Zo’n strategie kent twee takken van sport: een technische tak (vorm) en een communicatieve tak (content). De technische tak strooit graag met moeilijk termen. Een kleine greep uit het SEO-woordenboek: alt-tags, link juice, domain authority, etc. De communicatieve tak zorgt er op zijn beurt voor dat de inhoud, m.n. de teksten van de website, tip top in orde zijn.
 
Want wat blijkt, de zoekmachine van Google mag dan wel een machine zijn, maar hij (het? zij?) is steeds beter in staat om teksten die goed zijn te herkennen. Een goed geschreven tekst begint met een duidelijk inleiding en heeft een heldere structuur. Ook herhaalt zo’n tekst de stukjes informatie (zoekwoorden) waar het om draait voldoende vaak.
 
Wij schatten op dit moment dat de verhouding van het belang van deze twee soorten SEO ongeveer 40:60 is. Goede teksten schrijven maakt zo’n 60% van de SEO-strategie uit!
 

De SEO-test

Wel een beetje gek dat een machine bepaalt of je tekst goed is geschreven. Daar kun je allerlei ideeën over hebben maar we bevinden ons nu eenmaal in een situatie waarin kunstmatige intelligentie steeds belangrijker wordt. Uiteindelijk dienen onze klanten geholpen te worden.
 
Als dit artikel iets wakker heeft geschud, overweeg dan eens onze Gratis SEO-test te doen. Deze test maakt geheel vrijblijvend een analyse van jouw website en controleert die op een aantal vitale punten om te zien hoe goed die presteert in het woud van ‘spelden’ dat gevonden probeert te worden.
 
Je kunt natuurlijk ook contact met ons opnemen voor een vrijblijvend gesprek. Het feit dat je dit leest, zegt iets over onze SEO-strategie. Blijkbaar doen we iets goed. Wij kunnen je dus helpen!