5 ingrediënten voor een goed webdesign

Door WebsiteFactory − 10 juni 2020

Voordat we beginnen

Een strategisch plan is de basis voor een goed webdesign. Voordat je kleuren, huisstijlen, beeld, lettertypen en dergelijke gaat ontwikkelen, moet er eerst een plan zijn. Een webdesign spreekt namelijk alleen aan als alle losse onderdelen stuk voor stuk aansluiten op de strategie voor de website of webshop. Om een strategie voor jouw bedrijf te bepalen, starten we met een vrijblijvend gesprek bij WebsiteFactory. Hierin vragen we je de oren van het hoofd over wie je bent, wat je doet en waar je voor staat. Alles om jou en jouw bedrijf van top tot teen te leren kennen, zodat wij een geschikte aanpak kunnen maken.
 

#1 Maak er één geheel van

Veel websites gaan de mist in bij het principe ‘less is more’. Veel bedrijven kiezen ervoor om van alles een beetje op de homepage te zetten, zodat er altijd wel iets interessants voor de bezoeker tussen zit, hopelijk dan. Als ze het zien. Focus je op een of enkele hoofdtakken binnen jouw bedrijf, zodat het gelijk duidelijk is wat je doet en waar je voor staat. Zorg dus eerst voor jezelf duidelijk te hebben wat je precies wilt overbrengen. Probeer daarbij rust, vertrouwen en balans uit te stralen. Jouw website moet tenslotte een representatief beeld geven van jouw bedrijf.
 

#2 Focus aanbrengen

Je wil dat de eerste ‘kennismaking’ tussen jouw website en de bezoeker dus rust en balans uitstraalt. Balans in de hoeveelheid informatie die je geeft, maar ook in de kleuren die je gebruikt. Kies bij voorkeur één of twee basiskleuren en één accentkleur. Door geen overvloed aan kleuren te gebruiken, creëer je weer die rust en is het ook veel makkelijker om een specifiek onderdeel te laten opvallen door onder andere kleurgebruik. Let wel op dat je geen kleuren gebruikt die bij elkaar vloeken, zoals blauw en paars.
 

#3 Wees consequent

Normaal bouwen we een website in de huisstijl van het bedrijf. Hierbij geldt altijd dat consequent werken een vereiste is. Wees dus consequent in het gebruik van lettertypen, letterafstanden, kleuren, content, schrijfstijl, editing van beeld en andere onderdelen op een website. Als bezoekers eenmaal jouw huisstijl kennen, zullen ze jouw bedrijf ook weer sneller herkennen op andere online en offline plaatsen. Dit sluit ook weer aan op het creëren van één geheel van je bedrijf en website. Bezoekers zullen je website begrijpen en herkennen. Inconsequentie zorgt vaak voor afhakende bezoekers. En dat is precies wat je niet wil natuurlijk.
 

#4 Meer dan 1000 woorden

Je kent vast het gezegde ‘een foto zegt meer dan 1000 woorden’. Het gebruik van scherp, kwalitatief beeldmateriaal voegt veel waarde toe aan de uitstraling van jouw website. Want hoe vervelend is het wel niet als je een website bezoekt waar allerlei afmetingen, scherptes en filters door elkaar worden gebruikt? Juist, consequentie. Voor het gebruik van beeldmateriaal geldt ook weer dat je rust en balans wil creëren. Less is more. Zorg dat het geen je website geen overkill aan afbeeldingen bevat.
 

#5 Durf te schrappen

Bevalt iets je niet? Of leidt een onderdeel af van de boodschap waar het om draait? Durf dan te schrappen. Je kunt bijvoorbeeld beter kiezen voor één echt goed beeld dan een carrousel foto’s waarvan de meerderheid net niet overbrengt wat jij wil. Of kies voor één knop op de homepage naar datgeen waar jouw bedrijf het meest bij gebaat is.
 
Ga zelf aan de slag met het maken van een goed webdesign. Of neem vrijblijvend contact met ons op. We kunnen eens samen van gedachten wisselen. Dan kunnen we kijken waar WebsiteFactory jou bij kan helpen.
 
Neem contact op met WebsiteFactory