Het internetbureau. Waar webdevelopment en communicatie samen komen.

Door Jos de Keijzer − 18 september 2019

Ik heb het enerzijds over de verschuiving van communicatiebureaus naar de online omgeving en anderzijds over het besef bij webdevelopers dat ze eigenlijk met communiceren bezig zijn.
 
Niets is zo belangrijk als op deze trend in te springen. Het is geen modeverschijnsel maar de nieuwe frontlinie in marketingcommunicatie: de integratie van techniek en het communiceren met je doelgroep.
 

Ontzorgen en integreren

WebsiteFactory speelt als internetbureau in op deze trend. Ging je vroeger naar het reclamebureau als eerste stap in je marketingstrategie, nu ga je naar de expert op het gebied van online communicatie: het internet bureau! Bij WebsiteFactory komen internet en communicatie- en reclamebureau samen.
 
Voor ons betekent dat twee dingen: integratie en ontzorgen. Laat me uitleggen wat ik met die twee termen bedoel.
 

Integratie

De vermenging van technologie en marketing is niet langer weg te denken. We kunnen maar beter leren er goed mee om te gaan. Ook op kleinere schaal is deze integratie noodzakelijk en gewenst. Immers, hoe bereik je je markt? Door daar te zijn waar die markt is. En dat is steeds meer online. Je hebt geen andere keus.
 
WebsiteFactory speelt op die noodzaak en behoefte in door zich als webdeveloper bewust te presenteren als “bureau”. Wij zijn een webdeveloper die goedwerkende code niet langer als eindproduct ziet. Wij hebben voor ogen wat met die code bereikt moet worden. Het gaat er om dat je doelgroep bereikt wordt met de juiste wijze van communiceren en met de juiste boodschap.
 
Maar daar stopt die integratie niet. De markt geeft altijd een respons. En omdat de markt online is, kan die respons tegenwoordig ook gemeten worden. We zetten dus het volledige arsenaal aan middelen dat we als techneuten tot onze beschikking hebben in om te weten te komen wat er nu precies met die marketing gebeurt, hoe die markt reageert.
 
Of het nu gaat om responses meten middels Google Analytics, het inzetten van SEO of SEA, A/B testen, conversie meten of de klant voorzien van een CMS, we kunnen het en we doen het.
 

Ontzorgen

Naast de noodzaak tot integratie is er bij de klant vaak ook een andere behoefte die sterk speelt: ontzorgen.
 
Hoe hou je de updates van je website bij? Hoe ververs je je sociale mediakanalen met nieuwe en relevante content? Hoe zorg je dat je in de zoekmachines omhoog komt? Hoe koppel je je website aan je bedrijfsvoering? Hoe rust je je website uit met een webshop? De vragen houden niet op en ondertussen wil een ondernemer zijn aandacht richten op het ondernemen.
 
Ook bij middelgrote bedrijven die een communicatieafdeling hebben, blijft er behoefte aan een creatieve kennispartner die techniek met communicatie weet te verbinden. Een synergie van marketingexpertise, technologische kennis en conceptuele creativiteit biedt vaak precies wat nodig is om de volgende stap te zetten.
 

Vertrouwen

Uiteindelijk gaat er niets boven een vertrouwensrelatie waarin je weet dat je samenwerkt met een partij die je niet alleen het werk uit handen neemt maar die ook weet waar het om draait. Dan blijkt maar weer opnieuw dat juist in het tijdperk van toenemende technologisering van marketing het toch altijd weer draait om persoonlijk contact waarin empathie, intuïtie, expertise, en betrouwbaarheid centraal staan.
 
Dát bedoelen we wanneer we zeggen dat WebsiteFactory hét internetbureau is.